Hösten är här och jag är kär!

Hösten är här!

Jag älskar hösten, jag har alltid älskat hösten! 😀 Det är ett fyrverkeri av färger, lager på lager-outfits och en nystart! Barnasinnet får sitt när höstlöven ramlar ner eller man springer genom en prydligt ihopkrattad hög när ingen är i närheten och löven flyger runt i en kaskad av glädje och barnsligt fniss. Åh vad jag längtar efter en varm kopp te nu, kanske även en härlig höststorm som piskar mot rutan. hihi

Fast jag måste erkänna att jag även har en soft spot för vintern, då menar jag den där vita, snörika vintern vi alla har förväntningarna på ska komma varje år bara för att återigen förvånas när det närmar sig jul och ingen snö fallit. Har den det så förvandlades den väldigt snabbt till slask vilket i sig nog är anledningen till att vuxna slutat äta saker som Slush Puppy; de påminner för mycket om slasket om vintern, (januari), när allt verkar bestå av efter jul-blues, ekande plånböcker och grått slask.

Men jag missar poängen med att längta och älska vintern, att promenera en sådan där härlig vinterdag när luften känns krispig och solen värmer kinderna i lä, att leka i snön, kunna ha snöbolls-krig, göra snögubbar och åka sopsäck nerför en backe. Åka skridskor och fika med smörgåsar och varm choklad spetsad med mörk rom, promenera runt på Jul på Liseberg och fyllas av julstämning och romantik, för att inte tala om hela, härliga jul-säsongen. Underbart!

Min mamma däremot älskade våren allra mest och hon fick mig att älska den med, att inte bara se den som en övergångsperiod av irriterad längtan efter varmare och varmare väder. Det är något speciellt att se det börja knoppas, att inse att det inte var frost på morgonen, att se de söta, späda små vårblommorna kämpa sig upp, känna solen värma benen och bli nostalgisk över Piggelin och barnramsor.

Sedan kommer sommaren, den efterlängtade sommaren som får uteserveringar att ploppa upp som svampar, hämningar att lossna och stränder att överbefolkas. Vår vinterbleka hy får på skam under solen och gräset känns underbart under fötterna, helt plötsligt är grillen vår främsta ”spis” och picknick, utflykter, semester, sol och bad på allas läppar. Åh den härliga sommaren, vad är det inte att älska?

Kommentera

